2022

This overview will be in Slovenian, but just to summarize for those who don’t speak Slovenian: It was (still) a pretty crappy year. If it’s not the virus, it’s some other calamity. It was a year of fires, and drought, but also way too much politics (although I’m not posting too much of it).

Ok, nadaljujem v slovenščini. Kot rečeno zgoraj, če ni korona, so pa druge nadloge. Letos suša, vročinski valovi, požari in ogromno, ogromno politike, ki jo v tem pregledu leta zanalašč omejujem. Tu so res samo fotografije, ki so meni najbolj ostale v spominu. No, pa kakšna, ki je postala viralna. 🙂

Soriška planina, 7. 1. 2022: Epidemija se je končno začela umirjati in po katastrofalni sezoni leto prej, so smučišča počasi spet zaživela.
Slovenski fotograf, ki živi v Braziliji, Simon Plestenjak je januarja na Bledu na ogled postavil svojo razstavo Amazonija. Portret sva naredila v stilu njegovih fotk. Z dvojno ekspozicijo.

Drugega februarja je na obisk prišel Ben Wallace, britanski obrambni minister. Samo dve fotografiji sta mi v spominu ostali 😀

Letošnja suša se je začela že pozimi oz. že lani jeseni. Po nekaj mesecih suše, je pod ledom presahnilo Cerkniško jezero. Sledilo je reševanje rib, ki so ostale ujete pod ledom v požiralnikih.

Dvajsetega februarja je Rusija napadla Ukrajino. Stavek, za katerega je verjetno ves svet mislil, da se po drugi svetovni vojni ne more ponoviti.

Protest proti Ruski invaziji na Ukrajino, 25. 2. 2022

Leto požarov se je začelo že marca, ko je izbruhnil večji požar nad Preddvorom in je iz Hrvaške priletel kanader, da je pomagal gasiti.

Velik gozdni požar nad Preddvorom, 29. 3. 2022
Velik gozdni požar nad Preddvorom, ki ga je pomagal gasiti tudi hrvaški Canadair CL-415, 29. 3. 2022
Po požaru na Potoški gori nad Preddvorom, enem največjih požarov v naravi na Gorenjskem, 5. 4. 2022.

Aprila je policija dobila nov helikopter. Ključe je notranji minister predal direktorju policije na predstavitvi helikopterja na letališču Brnik.

Ja, zato sem to fotko vključil. 😉 Letališče Brnik, 14. 4. 2022
Predaja novega policijskega helikopterja. Letališče Brnik, 14. 4. 2022

Pred parlamentarnimi volitvami aprila so petkovi protestniki po dveh letih protestov priredili koncert, da bi spodbudili ljudi naj gredo volit in še zadnjič povedali vladi, kaj si mislijo o njej.

Hamo & Tribute to love. Veliki koncert: Gremo volit. Petek, 22. 4. 2022

Janševa vlada se je aprila poslovila, protesti so se končali, v parlament je prišla nova zasedba in maja imela ustanovno sejo.

Član poražene SDS Žan Mahnič ob prihodu v parlament. Objavljam samo zato, ker je kasneje postala viralna zaradi njegovega videza in so ljudje celo mislili, da je fotografija pač tako obdelana. No, NI. 🙂 Foto: Luka Dakskobler/BOBO
Še ena, ki ni ostala neopažena. Bivši predsednik vlade na ustanovni seji nove vlade vidno navdušen. 😉 Foto: Luka Dakskobler/BOBO
Novi predsednik vlade vstopa v parlament. 🙂

Medtem je predsednik države Borut Pahor med drugim malo posedel na klopi prijateljstva s katarskim emirjem.

Katarski emir Tamim bin Hamad bin Khalifa Al Thani na obisku v Sloveniji in odkritje klopi prijateljstva v Muslimanskem kulturnem centru v Ljubljani, 16. 5. 2022.

Konec maja je v Kranju v slabem vremenu potekala vaja reševanja iz kanjona.

Točno tako si videl. 🙂 28. 5. 2022

Junija se je odvila Kolesarska dirka Po Sloveniji (Tour of Slovenia). Nekateri niso povsem dojeli bistva. 😀

Pripis je najboljši napisal kar Pižama sam: “Tadej Pogačar (desno) prehiteva Boštjana Gorenca (skrajno levo) med spustom po Trojanskem klancu četrti dan Dirke po Sloveniji.” 🙂 (Da ne bo kdo mislil, da je samo šala, desno v zeleni majici je res Pogačar. 🙂 )

Sledila je suša in vročinski valovi. Sedemnajstega julija sem naredil nekaj, kar običajno ne naredim, a tokrat sem imel nek nenavaden občutek, da moram iti tja fotografirat razmere. In sem se že zjutraj usedel v avto in se odpravil proti Vipavi in Ajdovščini, ves čas pa sem slutil, da … ne znam opisati … da “nekaj bo”. In ko sem bil tam, sem že od daleč zagledal dim blizu meje z Italijo. Izbruhnil je velik požar nad Renčami. Moji plani so se nenadoma spremenili. Bil je prvi dan največjega požara v zgodovini Slovenije. Ostalo je zgodovina. 🙂

Hrvaški kanader gasi požar nad Renčami, 17. 7. 2022. Fotografija je do danes celo dobila ime: Gašenje Tita. Bila je ena bolj “viralnih”, ker v naši državi še vedno preveč ljudi vse interpretira skozi politične razprtije, še najraje tiste iz daljne zgodovine. Foto: Luka Dakskobler/BOBO
Gašenje ogromnega požara nad Mirnom, 20. 7. 2022. Trenutek, ko smo prišli iz doline in na drugi strani zagledali tole (pa fotografija niti ne pokaže zares, kako ogromno je to bilo), je bil daleč najbolj apokaliptičen prizor, kar sem jih kdajkoli videl na lastne oči.
Kako hitro se je požar širil, sva s kolegom fotoreporterjem Borutom Živulovićem, s katerim sva večinoma skupaj pokrivala cel teden tega požara, videla pri vasi Novelo, 22. 7. 2022. Gasilci so ga čakali spodaj na travniku na robu gozda in v nekaj minutah je bil pri njih. Še bolj zanimivo je bilo, ko so ga ustavili in jo je kot živo bitje ucvrl desno proti Temnici, da so dobesedno morali teči za njim. Zadnja akcija pred Temnico se je odvila celo tako, da ga še niso čakali, ampak so pridrveli z vozili ravno, ko se je iz gozda razširil na travnik. Bilo je kar fascinatno videti, kako taktično so se lotili ognja.
Gasilec signalizira srbskemu helikopterju nekje med Novelom in Temnico, 22. 7. 2022. Ta fotka me spominja na filme o vojni v Vietnamu, verjetno Platoon. 😀 Gasilci in zračne sile so delovali koordinirano, da so skupaj ne samo gasili požar, ampak ga tudi usmerjali, kolikor se je dalo. Ta gasilec je srbskemu helikopterju dejansko sporočal, naj neha gasiti (če se prav spomnim), saj so požaru zanalašč dovolili, da se razširi na travnik, kjer ga najhitreje lahko ustavijo in zadušijo, saj tam nima dovolj “goriva”, da bi se hitro širil naprej.
Ponoči se je požar vedno malo umiril. Tole je bilo 22. julija. Nikoli prej nisem vedel, kako se ti hribi od Cerja do Trstelja dejansko imenujejo. Pazi zdaj: Črni hribi so to. 😉 Mimogrede: ta fotografija je pristala na naslovnici Mladine z naslovom “Pekel je že tu”. O ja…

Moja zgodba o požaru se ni končala, ko je bil požar pogašen. Tudi sanacijo sem fotografiral. Žaganje požganih dreves in odstranjevanje. Velik del zgodbe tega požara so bile konstantne eksplozije granat iz prve svetovne vojne, ki so raztrosene dobesedno povsod. Ko je najbolj gorelo, so se eksplozije vrstile tudi po dve na minuto. Celo, ko smo šli peš skozi Kostanjevico na Krasu do roba vasi, je granata eksplodirala tako blizu, da smo se raje kar obrnili. Ko sem fotografiral helikoptersko zajemanje vode in stopil za gasilsko vozilo, ki je stalo na robu jase – pa tam niti gorelo ni, a bilo je vroče – so mi gasilci prijazno povedali: “Ni pametno tam stati. Ravno malo prej nam je tu razneslo granato.” Te neeksplodirane granate iz prve svetovne vojne nikoli niso bile odstranjene, ker je teren bil povsem zaraščen in nedostopen. Zdaj je požar vse to odstranil in Enota za varstvo pred neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi je po požaru lažje očistila območje. Ampak so seveda granate pobirali že med požarom samim. Problem območja je tudi odnos domačinov do teh granat, kar pa najbolje prikaže naslednji primer: Med divjanjem požara jih je poklical domačin, da se ogenj približuje hiši oz. granati, ki leži v gozdu za hišo. In so ga presenečeni vprašali, kako to, ali so to granato zdaj našli? Njegov odgovor: “Ah, ne, ta je tam že leta!”

Dvanajstega avgusta sem šel z Enoto za varstvo pred neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi iskat granate na območje tistega apokaliptičnega prizora nad Mirnom. Teren tam je bil prej povsem nedostopen. Koliko šrapnelov, vžigalnikov itd. leži po tleh ne bi nikoli verjel, če ne bi videl na lastne oči. Dobesedno skoraj na vsakem koraku (in to čisto resno narediš dva koraka, mogoče pet metrov, no, pa najdeš nov vžigalnik) najdeš nekaj. In od avta se nisva oddaljila niti 100m. Čez čas se z Andrejem Šeklijem iz Enote za varstvo pred neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi ustaviva pred razcepom makadamske poti, po kateri sprehajalci iz Mirna hodijo na Cerje in Andrej mi naroči, da naj nadem granato. Češ, da je manj kot meter pred mano tik ob poti med obema potkama. Ker so zarjavele, jih je namreč zelo zelo težko opaziti (čeprav meni je šlo kar dobro). Ampak te nisem nikakor opazil, ker po pravici povedano niti nisem pričakoval tako veliko granato tam. Bila je napol zakopana po dolžini. Petnajstkilogramska.

Andrej Šekli opazuje manjšo granato od dveh, ki sva ju našla na razcepu med dvema potema nad Mirnom. Tista zadaj (dobro glejte) je bila precej večja, petnajstkilska.

Nekaj minut kasneje nas je domačin opozoril na še tri granate v luknji na vrhu hriba, pravtako jih je nekaj s sosednjega hriba prinesel drugi član enote. Vse skupaj sta spravila v kovček v prtljažniku, in sicer na pesek (zaradi tresljajev), kjer je bila med drugim tudi ena nemška ročna granata. Te slovijo po tem, da jih grdo pogledaš, pa lahko eksplodirajo. 🙂 Na tem mestu je treba povedati, da smo se do tam pripeljali po terenu, ki je avto premetaval na vse strani – totalen offroad. In ne da bi jaz kaj komentiral, sta mi rekla: “Zdaj, lahko te peljeva brez granat dol do tvojega avta nazaj, ampak midva bova itak tudi sama morala te granate peljat dol…” 😀 Ja, kaj, gremo vsi z granatami, kaj. Zaupam. 😀 A ko nas je premetavalo sem ter tja po skalah, sem vseeno pomislil, da je zadaj cel kovček poln granat in sredi njih tista preobčutljiva ročna. 😀

Pa tudi to ni bil še konec moje zgodbe. Novembra se je začela obnova Krasa s sajenjem novih dreves. Ljudje so prišli z vsepovsod.

Množično sajenje dreves na Krasu. Cerje, 26. 11. 2022

Skok nazaj na poletje: suša se je nadaljevala.

Hraše, 27. 7. 2022

V začetku avgusta je bilo Cerkniško jezero že dolge mesece brez vode in zdaj je presahnil ne le Stržen, ki teče čez Cerkniško polje, ampak se je sušiti začel tudi del jezera, ki je zajezen, da nikoli ne presahne, in v katerega se zateče na tone rib, ki jih rešijo, ko ostali del jezera presahne.

Potem pa je septembra prišlo prvo deževje. Precej dežja.

Narasla Sora v Škofji Loki, 17. 9. 2022.

Sredi tega deževnega obdobja je ponoči v Kranju zgorel Majdičev mlin. Stavba je bila sicer že dolgo zapuščena.

Ogromen požar v Majdičevem mlinu v Kranju, 27. 9. 2022.
Poplave v Poljanski dolini, 28. 9. 2022
Iz Blejskega jezera so 14. oktobra dvignili zgodnjesrednjeveški deblak. Foto: Luka Dakskobler/BOBO
Oktobra so migranti v Centru za tujce v Postojni zaradi nepravične obravnave gladovno stavkali. 17. 10. 2022
Obrambni minister Marjan Šarec in obrambna ministrica Severne Makedonije Slavjanka Petrovska sta si ogledala Park vojaške zgodovine in odprla del razstave, kjer je razstavljen M38 štiricevni protiletalski top, ki ga je Severna Makedonija donirala Sloveniji. Pivka, 17. 10. 2022. Ampak foto dneva zame je obrambni minister Šarec v simulatorju letenja z letalom Spitfire.
Mednarodna vaja reševanja v predoru Karavanke, 18. 10. 2022.

Sledile so volitve, pa še malo volitev, pa referendumi, pa volitve in volitve in še malo volitev.

Dolgo čakanje na izjave v štabu SDS po prvih rezultatih referendumov, 27. 11. 2022.

Sledilo je malo pavze pred drugim krogom predsedniških volitev.

Gorenjska avtocesta v času, ko je DARS na določenih območjih ugasnil osvetljavo zaradi varčevanja z elektriko. 30. 10. 2022
Jubilejna 10. Ana Plamenita, festival noči in ognjenih ambientov, Ljubljana, 11. 11. 2022
13. novembra je Slovenija dobila pvo predsednico države, Natašo Pirc Musar.

In kot vedno, pred novim letom se v Ljubljani odvije še zimski festival uličnega gledališča Ana Mraz. Seveda se je zgodil tudi poletni festival Ana Desetnica, pa še mnogo drugih festivalov, ki jih tokrat nisem vključil, ker bi bilo sicer vsega preveč. 😀

Cirkultura: Las Calaveras, Ana Mraz 2022, Ljubljana, 26. 12. 2022.
Flame Rain Theatre: Veliki plameni in majhne katastrofe, Ana Mraz 2022, Ljubljana, 27. 12. 2022.

To je en delček vsega. Naporno leto. Zadnji čas, da se konča. In vse to zgoraj… Ni v resnici nič kaj dosti vredno. Hitro pozabljeno, malo spoštovano v širši javnosti. Vsaj pri nas… Samo mi vemo, koliko “jurjev” uničujemo v težkih razmerah, kako si slabšamo zdravje, kako pregorevamo itd. Tako je to. Zato je fotoreporterjev vedno manj.